9 tips om zelf een goede online tekst te schrijven

9 tips voor een goede online tekst

 

Deze schrijftips helpen je om betere online teksten te schrijven.
Of het nu gaat om een tekst voor een website, nieuwsbrief of advertentie, met deze snelle tips kan je onmiddellijk aan de slag.

 


1. Weet voor wie je schrijft

Een e-mail naar een mogelijke nieuwe klant klinkt anders dan een Whatsapp-bericht naar je collega. Zeg je ‘u’ of
spreek je de ontvanger aan met ‘je’? En wajo klinkt prima in een Instagram-post
(toch als je doelgroep jonger is dan 15 jaar), maar – geef toe – het staat toch wat raar in een motivatiebrief
(tenzij je solliciteert bij Ketnet… en zelfs dan).

Weet wie je doelgroep is, en pas je taal én inhoud daarop aan. Niet alleen spreek je doelgroepen op een verschillende manier aan, ze hebben dikwijls ook andere behoeften: een leverancier wil weten aan wie hij moet factureren, een bezoeker zoekt de openingsuren van je restaurant en een koper moet vooral snel op je webshop geraken.
De regel: voor elke intentie een andere tekst of webpagina.

 

 

2. Kom onmiddellijk to the point

Lezers zijn lui. En lezen online trager dan op papier. Je hebt maximaal tien seconden om hun aandacht te trekken. So, shoot your biggest gun first: geef de belangrijkste informatie eerst.

 

Onderzoek op voorhand wat je doelgroep wil weten en welke problemen jouw product of dienst oplost. Schrijf vanuit oplossingen en niet vanuit feiten of productspecificaties.
Ben ik op zoek naar een nieuwe broodrooster, dan zal ik sneller kopen op een website die me vertelt dat ik in twee minuten
acht boterhammen goudbruin rooster. Een site waarop ik lees dat Toaster XR205 een capaciteit heeft van 930 watt zegt me weinig.

 

 

3. Kill your darlings
Jargon, vage woorden of passiefconstructies: schrap ze uit je online lexicon
.


Jij begrijpt wel wat een bila’tje, stand-up of conversie is, maar je lezer waarschijnlijk niet. En klinken concessie, dividend of lossing jou als muziek in de oren, het ziet er voor veel mensen uit als Chinees. Schrappen dus, dat jargon.


Hetzelfde geldt voor vage begrippen zoals factoren, soms, men, vaak, nogal of enigszins. Nog voorbeelden? Vermijd: nochtans, echter, tevens, aangezien en betreffende. Onder andere. Ze zeggen niks en voegen weinig toe aan de inhoud. Weg ermee.


Hou vaart in je tekst en vermijd passiefconstructies. Passieve zinnen maken je tekst ouderwets, flauw en wollig. En dat wil je echt niet, geloof me.

Zeg nu zelf, wat klinkt het best?

Sofie wordt in de taxi naar huis gebracht.

 of

Sofie neemt de taxi naar huis.

 

Juist. Actief, dus.

 

 

4. Schrijf zoals je praat (min of meer, toch).
Schrijven is praten met een papier of scherm ertussen, zegt copywriter Mark Van Bogaert. Als dat klopt, waarom vervallen mensen dan zo gemakkelijk in schrijftaal? Maak het jezelf niet moeilijk, maar schrijf (ongeveer) zoals je spreekt. Gebruik het KISS-geheugensteuntje om vlotter te schrijven: keep it short & simple.

  • Schrijf in korte zinnen.
  • Gebruik opsommingen.
  • Structureer je tekst met titels en ondertitels.

Maak het jezelf dus niet te moeilijk en schrijf teksten die je oma zou begrijpen.

 


5. Laat je lezer af en toe ademen
Witruimte zorgt voor rust en maakt een tekst aangenamer. Hoe meer witruimte er in een tekst staat, hoe meer mensen ‘m zullen lezen . Raar, maar waar.

 

Zorg dus voor alinea’s van drie à vier regels en druk daarna op de enter-knop. Vergroot de marges van je pagina. Geef lucht aan je verhaal.

 

Ook afbeeldingen breken je tekst. Kies wel voor afbeeldingen die bij de inhoud passen en vermijd carrousels of bewegende GIFs. Die leiden alleen maar af en zorgen ervoor dat je pagina trager inlaadt.

 

6. Schreif geen fauten
Het gebeurt zelfs bij de beste copywriters: je levert een tekst op en merkt achteraf een schrijffout op. Stom. Maar onvermijdelijk, zeker als je veel of lange teksten schrijft.
Toch is het belangrijk om zo weinig mogelijk fouten te maken. Het staat niet alleen onprofessioneel, een tekst leest er soms ook moeilijker door.

Deze websites helpen je om foutloos te schrijven:

  • Taaltelefoon.be
    De autoriteit van het Nederlands taalgebied: de juiste schrijfwijze van alle Nederlandse woorden vind je hier. Ook het betekenisverschil tussen tenslotte en ten slotte of te veel en teveel legt de Taaltelefoon netjes uit. En vind je niet wat je zoekt? Dan kan je hen gewoon bellen of mailen.
  • De Schrijfassistent van De Standaard
    Check de spelling van je tekst in een klik. Controleer  of je passiefzinnen gebruikte, dt-fouten maakte of te stijf schreef. Gemakkelijk te gebruiken, duidelijk resultaat.


7. Laat je tekst bezinken én nalezen

Hoe komt een tekst over bij de lezer? Begrijpt iemand anders wat je bedoelt? Mist er nog iets in je verhaal?
Een extra paar ogen ziet meer. Laat je tekst nalezen door iemand die taalvaardig is en kritisch durft te zijn.
Geen nalezer in de buurt en moet het snel gaan (Liever niet! Een goede tekst moet rijpen.)? Door het lettertype even te veranderen, vallen fouten meer op.

Een goede tekst is als een goede fles wijn: hij heeft tijd nodig om op smaak te komen. Gun je tekst dus even rust. Als je hem na een paar uren/dagen/weken opnieuw doorleest, kijk je met een frisse blik en zie je fouten (of ontbrekende woorden) sneller.



8. Activeer je lezers

Vergeet niet dat bezoekers van je website met een doel langskomen: ze willen meer informatie, iets kopen of een vraag stellen. Zorg er dus voor dat ze niet vergeten waarom ze bij jou zijn en formuleer een goede call-to-action. Dat kan met een simpele button (Klik hier) of een korte tekst (Wil je meer informatie? Stuur een mailtje naar xxxx).

 

 

9. Of gebruik de pen van een freelance copywriter

Tja. What can I say. Met deze tips kom je al een heel eind. Ze zullen je teksten vlotter maken en fijner om te lezen. Maar soms wil je meer dan vlotter en fijner. Wil je hoger scoren in Google. Of een nieuwe doelgroep bereiken.Dus…

Heb je zelf de tijd niet om een nieuwsbrief, website-tekst of productpagina te schrijven? Of geen goesting? Dan kan je natuurlijk altijd mijn pen gebruiken. Mail me.

 

 

Laatste update 27-01-2020