5 schrijftips waarmee je opvalt na de quarantaine

5 schrijftips om op te vallen na de crisis

Op 4 en 11 mei 2020 openen veel ondernemingen en handelszaken opnieuw hun deuren. Drukke momenten, ook op vlak van (online) communicatie. Hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbrief opvalt? Hoe krijg je meer bezoekers naar je website? En op welke manier verspreid je best nieuws over je veranderde openingsuren of aangepaste dienstverlening? Met deze vijf tips kan je snel zelf aan de slag

Heb je geen zin of tijd om dit te lezen? Schrijf je zelf niet graag of goed? Wil je wel helder en duidelijk communiceren, maar weet je niet goed hoe je daaraan moet beginnen? ad astra storytelling schrijft graag voor jou.

 

1 Communiceer

Klinkt logisch. Maar de kans bestaat dat je je laat afschrikken door de grote hoeveelheid nieuwsbrieven en sociale media-posts die op je afkomen. Iedereen heeft wel iets te vertellen en allemaal willen ze graag de aandacht van de lezer. Hoe kan jij daar in hemelsnaam tegenop?

 

 

Wel, door in de eerste plaats ook te communiceren. Blijf niet stil en wacht niet af, maar stuur je boodschap de wereld in. Veranderen je openingsuren? Moet je toch nog de deuren gesloten houden? Hoe zit het met de social distancing-regels in je zaak? Blijft je dienstverlening hetzelfde? Of pakken jullie de zaken helemaal anders aan na de COVID19-crisis?

 

 

Online aanwezigheid en visibiliteit is belangrijker dan ooit. En dat zal niet snel veranderen. Maak dus werk van een goede website, verzamel e-mailadressen van klanten en prospecten en neem een (gratis) abonnement op Mailchimp. En ook de kracht van sociale media blijft groot. Overweeg of je geen professionele Facebook-pagina of Instagram-account kan aanmaken om je doelgroep beter en sneller te bereiken.

 

 

En heb je echt groot of opvallend nieuws? Dan stuur je een persbericht naar de (lokale) media.

 

2 Praat met je doelgroep

Het gevaar bestaat dat je graag wil vertellen hoe goed je zaak het doet, op welke manier jullie flexibel zijn en wat jullie belangrijk vinden. Informatie geven over jezelf is belangrijk, maar ook een van de grootste valkuilen in communicatie.

 

Communicatie is er in de eerste plaats niet voor de zender, maar wel voor de ontvanger. Lezers filteren boodschappen op basis van de WIIFM (What’s in it for me?): op welke manier maakt jouw zaak, jouw product of jouw dienstverlening mij het leven makkelijker? Welk probleem kan jij voor de lezer oplossen?

 

UX copywriting – of schrijven vanuit het standpunt van de lezer/gebruiker – gaat niet over zelfpromotie of zuiver informatie, maar helpt de gebruiker vooruit.

 

Er zijn redenen genoeg om je website of andere teksten eens onder de loep te nemen en te screenen op gebruiksvriendelijke content: UX writing heeft een positief effect op het imago van je onderneming, het maakt de communicatie persoonlijker en authentieker en het zorgt ervoor dat lezers sneller hun weg (terug) vinden naar jouw zaak.

 

Ik geef je graag wat tips:

 

·       Voeg een persoonlijke touch toe aan je communicatie

Schrijf je teksten in de tone of voice die je altijd gebruikt. Dat maakt je boodschappen herkenbaar. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alleen maar droge informatie moet geven, een (woord)grapje kan altijd. Vergeet dan niet dat je lezer leest en dat hij geen intonatie hoort. Je grap moet dus ook gewoon echt grappig zijn.

 

·       Schrijf korte stukken tekst.

Maak geen lange en ingewikkelde alinea’s, maar korte zinnen en heldere taal. Draai niet rond de pot, schrap overtollige woorden en zinnen. Schrijf grote getallen voluit.

 

·       Gebruik duidelijke taal
Zeg je ‘jij’ of ‘jouw’? Gebruik die woorden dan overal en wissel niet af met ‘u’ of ‘uw’.

 

Vermijd om veel verschillende synoniemen van een woord te gebruiken, maar kies liever voor een omschrijving.

Kijk ook naar je doelpubliek: vermijd jargon, technische omschrijvingen of moeilijke begrippen als je een tekst schrijft die door een zeer uiteenlopend publiek gelezen wordt.

 

·       Vergemakkelijk

Mensen scannen teksten. Breng structuur aan met titels, tussentitels, opsommingstekens en streamers (stukken tekst die een andere lay-out hebben dan de hoofdtekst: quotes, tabellen, interessante weetjes). Gebruik ankerlinks in een (lange) nieuwsbrief of op een landingspagina. Daarmee ‘springt’ de lezer snel naar de informatie die hij nodig heeft.

 

Soms is informatie wel belangrijk, maar niet onmiddellijk interessant voor de lezer: GDPR- of privacy-verklaringen, verkoopsvoorwaarden of de uitgebreide geschiedenis van je onderneming. Zet zulke teksten wel op je website, maar gebruik de navigatie of footer om ze in te ‘verbergen’. Gebruik links in je andere teksten om ernaar te verwijzen.

  

·       Zet eigenschappen om in voordelen

Mensen kopen geen producten of doen geen beroep op diensten omdat ze aan bepaalde kenmerken voldoen. Nee, ze kiezen voor een product of dienst omdat het een probleem oplost, omdat het hun leven makkelijker maakt. Schrijf daarom altijd in voordelen en niet in kenmerken.

 

Dus niet: Wij zijn flexibel.

Maar wel: Je kan ons op elk moment van de dag bellen, ook ’s nachts.

 

Dus niet: Wij verkopen gecertificeerde gezichtsschermen.

Maar wel: Bescherm je werknemers en hun gezin met onze gezichtsschermen.

 

Dus niet: Wij leveren binnen de 3 werkdagen.

Maar wel: Bloemen laten leveren op Moederdag? Bestel voor donderdag en bezorg mama zondag een mooie verrassing!

 

3 Kies het gepaste medium

Ken je doelgroep en kies in functie daarvan de interessantste media. Niet elk bedrijf heeft een Instagram- of Twitter-account nodig en misschien is het interessanter om free publicity te krijgen in een plaatselijk krantje dan te proberen om de nationale pers te halen.

 

 

Onderzoek je doelgroep dus grondig. Ga daarbij uit van hun behoeften en problemen en zoek uit op welke manier jij (en jouw producten of diensten) hen het leven makkelijker kan maken.

 

4 Speel met kleur en Beeld

Kleuren hebben effect op mensen en op hun gedrag. Ze bepalen ook het imago van een onderneming.

Groen? Dat moet wel een bedrijf zijn dat inzit met de natuur. Rood? Daar gaat het snel of is het goedkoop.

 

Denk dus na over de kleuren die je in je communicatie gebruikt:

 

·       Met welke kleur benadruk je bepaalde informatie of een call to action? Gebruik die kleur dan consistent over heel je website of nieuwsbrief.

 

·       Verschillende kleurvlakken kunnen de essentiële van de bijkomstige informatie onderscheiden.

 

·       Complementaire kleuren kunnen aanvullende informatie bijeenhouden, ook als die op verschillende webpagina’s of over verschillende alinea’s verspreid staat. Contrasterende kleuren maken een duidelijk onderscheid.

 

·       Heldere kleuren zijn gedurfd en stralen zelfzekerheid uit, vergrijsde kleuren zijn zachter, lieflijker en wat afwachtender.

 

 

Misschien nog belangrijker dan een goede kleurkeuze, is een goede foto of duidelijke graphic. Een beeld zegt soms meer dan duizend woorden – ook al spreek ik daarmee tegen mijn eigen winkel.

 

·       Kies voor scherpe foto’s waarop mensen staan. Die spreken meer aan dan foto’s van producten of voorwerpen.  Stockfoto’s kunnen, maar een persoonlijke foto is natuurlijk altijd toffer!

 

·       Een liggende foto (landscape) is mooier en past beter in een doorlopende tekst.

 

·       Zorg ervoor dat foto’s snel laden en niet te groot zijn. Gebruikers haken af als ze moeten wachten.

 

·       Maak afbeeldingen responsief: veel lezers en websitebezoekers surfen via mobile. Zorg er dus voor dat de teksten en afbeeldingen ook duidelijk te lezen en te zien zijn op een smartphone.

 

5 Lok reactie uit

Je communiceert altijd met een doel: reactie uitlokken. Je wil mensen naar je website krijgen, meer verkopen, informatie geven of nieuwe klanten lokken. Zorg er dus voor dat je teksten doen wat je wil dat ze doen. Maak een duidelijke CTA (call to action) en monitor die ook.

 

 

Met Google Analytics of Google My Business kan je opvolgen wat bezoekers op je website doen, hoe ze doorklikken en waarop ze afhaken. Ook Mailchimp geeft je inzicht in het gedrag van je nieuwsbrief-ontvangers: je vindt er terug hoe vaak je nieuwsbrief geopend werd, wie zich in- of uitschrijft en op welke links lezers doorklikken.  Die analyse helpt je om je toekomstige communicatie aan te passen en je doelpubliek beter te bereiken.

 

Dit zijn vijf interessante tips om je communicatie weer op gang te trekken na de corona-crisis. Vijf belangrijke tips waarmee je zeker zelf aan de slag kan.

 

 

Maar misschien liggen je prioriteiten ergens anders op dit moment – bij je zaak, je personeel of de praktische organisatie van de heropstart – en heb je helemaal geen zin of tijd om zelf teksten te schrijven. Dan kan je beroep doen op ad astra storytelling. Bel me, mail me en we bekijken samen hoe we jouw teksten kunnen laten werken.

 

 

Blijf veilig en gezond!