Een goede briefing is het halve werk!

Zet je copywriter snel op weg met een duidelijke briefing!


Een goede briefing is superbelangrijk als je wil dat een freelance copywriter vlot, zelfstandig en juist kan beginnen schrijven. Maar wat zet je in zo’n briefing? Ik schreef een duidelijke checklist voor mijn opdrachtgevers. Zo winnen we tijd en kan ik mijn teksten écht op hun lijf schrijven. Ik deel ‘m graag met jou.

 

Checklist briefing copywriter - Foto: Pixabay

De basics

Stel jezelf voor. Beleefd én belangrijk als je voor de eerste keer samenwerkt met een freelance schrijver. Vertel wie je bent, want je doet en welke waarden voor jou en je bedrijf belangrijk zijn.

 

Zorg er ook voor dat de copywriter weet bij wie ze terechtkan met vragen. De links naar websites en sociale media-kanalen, bestaande communicatie en een huisstijlgids zijn belangrijke bronnen van informatie. Communiceren jullie in een bestaande tone of voice? Geef die dan ook zeker door.

 

Om duidelijk te maken wat je wil (of net niet), zoek je ook naar inspirerende voorbeelden. Dat kunnen teksten zijn van concurrerende bedrijven, of van net heel andere sectoren.

 

De opdracht

Voor welk soort tekst doe je beroep op een copywriter? Gaat het om on- of offline communicatie? Wil je eenmalig samenwerken of gaan jullie een duurzame, structurele samenwerking aan.

 

 

Wil je meer mensen naar je website lokken? De wereld laten weten dat je net een erg interessant product ontwikkelde? Of heb je een boeiend verhaal te vertellen? Omschrijf ook zo helder mogelijk de doelgroep en wat de call to action is (wat moet de bezoeker doen?).

 

 

Maak duidelijk wat je wil en omschrijf zo concreet mogelijk het doel van de opdracht. Wees ook eerlijk over budget en deadline. Bespreek welke soort tekst je wil en hoe lang hij moet zijn. Schrijft je copywriter voor een webpagina? Dan wil je waarschijnlijk dat je tekst goed terug te vinden is in Google. Onderzoek dan op voorhand op welke keywords je wil scoren.

 

 

Moet er specifieke informatie in de tekst komen, geef die dan door. Zorg er ook voor dat je copywriter weet wie de eindverantwoordelijkheid heeft en hoe jullie te werk zullen gaan: wie geeft feedback, wie checkt, wie volgt op en klopt af.

 

Extra informatie

Moet je copywriter andere mensen spreken (voor een interview, bijvoorbeeld)? Geef haar dan ook de contactgegevens van die personen. Komt er nog andere content bij de tekst zoals een foto of een videofragment? Breng dan de copywriter ook in contact met de foto- of videograaf.

 

 

Wil je een reeks teksten of neemt je copywriter een groot deel van je communicatie voor zijn rekening, maak dan samen een planning. Bepaal op welke dagen er gepost wordt op je sociale mediakanalen, hoeveel nieuwsbrieven je jaarlijks wil versturen of wanneer je een nieuwe blogtekst publiceert.

 

Kan je een toffe copywriter gebruiken? Call me!